E-książkowy Przegląd Sieciowy – Luty

Opublikowane: 28 lutego 2010 | Aktualizacja: 28 lutego 2010 | Kategorie: Różności

Przegląd świata ebooków i epapieru

Dzisiejszym przeglądem nadrabiam zaległości. Nazbierało się trochę – trzeba przyznać. Ale to dobrze, bo oznacza to, że na epapierowo-ebookowym rynku sporo się dzieje. Będzie między innymi o nowych czytnikach Samsunga,  cenach w iBookstore, ekspansji Amazona i „wojnie” cenowej na polskim rynku e-publikacji. Tym, którzy nie chcą zostać w tyle, mocno sugeruję odwiedzenie tych paru linków. Znając dynamikę tego obszaru, może się okazać, że za tydzień  będą to już mocno nieaktualne wiadomości.

Samsung zaprezentował swoje e-czytniki

Coraz więksi gracze wchodzą na rynek e-readerów. Podczas gdy wszyscy oczekują pojawienia się urządzeń od Asusa czy w dalszej perspektywie LG, konkurencja w postaci Samsunga prezentuje swoje kolejne wynalazki.

Koreańska firma ma dla nas dwa e-czytniki. Są to modele: E6 i E101, które oprócz wygodnego czytania, mają zapewniać także swobodne pisanie na e-papierze, a to dzięki zastosowaniu technologi Stylus firmy Wacom, znanej z produkcji tabletów graficznych. Ciekawą opcją jest możliwość wymazania z ekranu tego co wcześniej napisaliśmy, za pomocą „gumki” po drugiej stronie rysika. Oprócz tego dostajemy WiFi, BlueTooth, głośniki stereo i uwaga – darmowe ebooki od Google (chociaż nie wiadomo o jakich ebookach mowa). Za E6 z 6′ ekranem zapłacimy 399$ a za 10′ w E101 699$. Urządzenia mają pojawić się na amerykańskim rynku na przełomie Marca i Kwietnia.

Tak wyglądają e-czytniki Samsunga:

[youtube width=”525″ height=”344″]http://www.youtube.com/watch?v=Ilkn8dHteOE[/youtube]

źródło: engadget

W oczekiwaniu na iPada

Ile będzie kosztował ebook w iBookstore?

Pojawienie się iPada, który ma być bezpośrednią konkurencją dla Amazon, miało zapoczątkować wojnę cenową, która to w dłuższej perspektywie sprawiłaby, że ebooki byłyby coraz tańsze. Nadzieje konsumentów zostały jednak poddane weryfikacji mimo, że iPada nie ma jeszcze na rynku. Firma Apple zastosowała bowiem model, w którym wydawcy nie będą mieli ograniczonego pułapu cenowego na swoje eksiążki w iBookstore. Według niektórych sprawić by to miało, że ebooki kosztowałyby użytkownika iPada nawet 15 $. Czy tak będzię na pewno?

Wątpliwości rozwiewa post na AppleBlog


…a ile New York Times?

Teraz też o cenach i też o iPadzie, ale już nie o ebookach a o eprasie. Wydawcy w Stanach oczekują, że iPad może być wybawieniem dla tego właśnie rynku. Nowy gadżet Apple wydaje się być idealnym urządzeniem (nie wszyscy się zgodzą ) do czytania cyfrowych wydań prasy codziennej czy magazynów. iBookstore z kolei byłby świetnym miejscem do dystrybucji tejże eprasy. W tym miejscu pojawia się  pytanie o cenę. Wiadomo, że trzeba będzie coś odpalić Apple, ale z drugiej strony odpadają koszty druku i dystrybucji. Ile zatem będzie kosztował np. New York Times na Ipada?

Na to pytanie stara się odpowiedzieć Moje Jabłuszko


W cieniu Olimpiady toczy się bój Kindle vs iPad ;)

Na iPada w Polsce będziemy musieli jeszcze chwilę poczekać. Na polski iBookstore – jeszcze dłużej, jeżeli w ogóle się pojawi. Przypomnijmy, że  krajowego  iTunes’a  ciągle nie mamy, a od jego premiery minęło już ładnych parę lat. Swoją obecnością na polskim rynku prawdopodobnie znacznie szybciej ‚zaszczyci’ nas Amazon, który zapowiada międzynarodową ekspansję Kindle. Pierwsza ma być Wielka Brytania, gdzie twórcy Kindle widzą duży potencjał dla swojego urządzenia.

Na razie nie ma co liczyć, że Kindle ze swoim szarym ekranem, będzie mógł konkurować z  iPadem o nastawionego na rozrywkę klienta. Po ostatnich doniesieniach o zakupie przez Amazona firmy Touchtec, która zajmuje się produkcją kolorowych ekranów dotykowych, wersja Kindle, która będzie mogła w jakikolwiek sposób powalczyć z iPadem wydaje się coraz bardziej realna.

Więcej (po angielsku) na The Next Web


I na koniec o konkurencji dla iPad’a. Pojawił się epad – szybszy, lepszy z nowocześniejszym designem.

[youtube width=”525″ height=”344″]http://www.youtube.com/watch?v=LPhFjuCwBJA[/youtube]

Z polskiego podwórka

Biją się w Stanach, biją się i u nas

Wydawcy i dystrybutorzy publikacji elektronicznych próbują ustalić, korzystne dla obu stron, warunki sprzedaży ebooków i eprasy. Przedstawiciele wydawnictw proponują 80% zysków dla siebie i 20% dla dystrybutora. Ci drudzy uważają, że jest to model nie do przyjęcia. Wydawcy zrzeszeni w Polskiej Izbie Książki, zaprosili nawet przedstawicieli branży z Francji, gdzie ten rynek rozwija się bardzo dynamicznie. Z nimi to właśnie w marcu będą dyskutować o tym jak powinna wyglądać współpraca wydawców z dystrybutorami.

Więcej w ciekawym artykule na Forsal.pl


Nowy projekt EscapeMagazine

Zantes.pl – tak nazywa się nowy projekt wydawnictwa EscapeMagazine.pl. Tym razem firma wchodzi na rynek audiobooków. Ma się tam znaleźć spora kolekcja książek audio od różnych wydawców. Na razie publikacji nie jest za wiele. W dziale ‚biznes i ekonomia’ znajdziemy zaledwie 3 audioksiążki, a w ‚zdrowie’ tylko jedną. Jest za to spora kolekcja bajek dla dzieci czy materiałów do nauki języków. Czekamy zatem na więcej.

Testowanie BeBooka

Firma Isource, która do tej pory zajmowała się głównie dystrybucją urządzeń od Apple, wprowadziła do swojej oferty dwie wersje eczytnika BeBook. W związku z tym we wspomnianym już wcześniej mojejabluszko.pl, przetestowano jedną z nich. W recenzji pojawia się kilka konkretnych wniosków, także odnośnie technologi epapieru.

Więcej na Moje Jabłuszko

O autorze

Cześć! Z tej strony Mateusz. Piszę tu o połączeniu dwóch niezwykle interesujących dziedzinach, czyli technologii i czytelnictwie, które w niesamowity sposób łączą się w „nowym czytaniu”. Moje teksty znajdziesz także na noweczytanie.pl, a mnie na twitterze i .